Kot Fritz to postać komiksowa, stworzona przez Roberta Crumba i spopularyzowana w latach 60-tych XX wieku, kiedy to niezwykłym zainteresowaniem cieszyły się undergroundowe komiksy. W 1972 roku powstał film animowany oparty na postaci kota Fritza, wyreżyserowany przez Ralpha Bakshi’ego. W 1974 roku pojawił się również sequel filmu – Dziewięć żyć kota Fritza, w reżyserii Roberta Taylora. Kot Fritz jest pierwszym w historii filmem animowanym, który był dozwolony od lat 18. Film jest satyrą na społeczeństwo amerykańskie lat 60-tych XX wieku. Koncentruje się na postaci hedonistycznego kota Fritza, prezentując równocześnie złożony obraz całego przekroju społeczeństwa, relacji rasowych, hippisowskiego ruchu Free love a także polityki, z lewicowego i prawicowego ramienia.
Film odniósł niebywały sukces kasowy, zarabiając na dystrybucji ponad 100 mln $.
Tytułowy bohater stroni od pracy i wszelkich obowiązków. Jest klasycznym nonkonformistą, którego życie krąży wokół miłosnych podbojów celem seksualnego zaspokojenia. Fritz wplątuje się w różne, dziwne historie, wdaje się w konflikt z prawem i głośno wyraża niezadowolenie z sytuacji społecznej. Chętnie poddaje się również różnym używkom, szczególnie marihuanie.
Film ten w ciekawy sposób obrazuje społeczeństwo amerykańskie ówczesnych lat i hippisowską propagandę. Antropomorficzne postaci w przerysowany i groteskowy sposób prezentują charakter ludzi i całych grup społecznych. I tak czarnoskórzy są przedstawieni jako kruki, wypowiadający się charakterystycznym slangiem. Tworzą slumsy, gdzie biali są niepożądanymi gośćmi. Policjanci natomiast są nierozgarniętymi, opasłymi prosiętami, nieudolnie ścigającymi Fritza i innych drobnych przestępców.
Tłem wydarzeń jest rewolucja seksualna: rosnące niezadowolenie z rozwarstwienia na poziomie rasowym i klasowym, odrzucenie konsumpcjonizmu, rozwój subkultur i awangardy, głoszenie niezależności, bunt wobec aparatów władzy, itd.
W filmie kruki imponują Fritzowi i jego hippie kochankom, a wszyscy zgodnie powtarzają hasła o równości i prawach dla czarnoskórych.
W końcu Fritz poczuł nieodpartą chęć nawoływania ludzi do rewolucji, podżegając do buntu przeciwko narzuconej hierarchii. Zryw ten obierze krwawy i niebezpieczny kierunek, ku zaskoczeniu samego Fritza.
Do roli kolejnego bohatera urósł Nowy Jork, który jawi się jako brudne, przestępcze miasto z burdelami na każdym kroku.
Film okraszony jest funkowymi, soul jazzowymi i rythm&bluesowymi kawałkami, które zostały wydane jako album Fritz the Cat OST w 1972 roku.
Możemy usłyszeć takich artystów, jak: Charles Earland, Cal Tjander, Eugene McDaniels, Jim Post, czy Billie Holiday.
Nawiązaniem do filmu jest kawałek Commona i Guru – State of clarity, z teledyskiem złożonym z fragmentów Kota Fritza.
W filmie kruki imponują Fritzowi i jego hippie kochankom, a wszyscy zgodnie powtarzają hasła o równości i prawach dla czarnoskórych.
W końcu Fritz poczuł nieodpartą chęć nawoływania ludzi do rewolucji, podżegając do buntu przeciwko narzuconej hierarchii. Zryw ten obierze krwawy i niebezpieczny kierunek, ku zaskoczeniu samego Fritza.
Do roli kolejnego bohatera urósł Nowy Jork, który jawi się jako brudne, przestępcze miasto z burdelami na każdym kroku.
Film okraszony jest funkowymi, soul jazzowymi i rythm&bluesowymi kawałkami, które zostały wydane jako album Fritz the Cat OST w 1972 roku.
Możemy usłyszeć takich artystów, jak: Charles Earland, Cal Tjander, Eugene McDaniels, Jim Post, czy Billie Holiday.
Nawiązaniem do filmu jest kawałek Commona i Guru – State of clarity, z teledyskiem złożonym z fragmentów Kota Fritza.
tekst: Basia Boduch


fj219v42d
OdpowiedzUsuńgolden goose outlet
supreme outlet
golden goose outlet
golden goose outlet
golden goose outlet
golden goose outlet
golden goose outlet
golden goose outlet
golden goose outlet
golden goose outlet