czwartek, 25 sierpnia 2011

Reebok

Firma Reebok, której korzenie tkwią w Wielkiej Brytanii została założona z jednego prostego powodu: ludzie chcieli biegać szybciej. W 1890 roku, Joseph William Foster wyprodukował pierwszą parę butów biegowych z kolcami. Pięć lat później, jego firma produkowała ręcznie buty biegowe dla czołowych biegaczy. W niedługim czasie firma J.W. Foster and Sons, miała już międzynarodową klientelę rozpoznawalnych zawodników.

Pół wieku później, dwóch wnuków założyciela firmy, założyło przedsiębiorstwo, które zaczęło być znane jako Reebok - nazwa oznaczająca gatunek afrykańskiej gazeli.

Trzy lata po zakupie licencji przez Paul’a Firemana i wprowadzeniu marki na rynek amerykański, Reebok wprowadził pierwszy but wyczynowy specjalnie dla kobiet: but zaprojektowany pod kątem aerobiku. Nowy but nazwany został "Freestyle™" i zmienił na zawsze rynek obuwia sportowego. Tak powstał piewszy but dla kobiet a moda na Reebok’a, podobnie jak na arenie sportowej, zaczęła się dynamicznie rozprzestrzeniać w segmencie modnych strojów sportowych i rekreacyjnych. W obecnym momencie Freestyle, który należy do klasyki kategorii fitness, pozostaje najlepiej sprzedającym się modelem buta w historii.

Historia marki Reebok

Lata 1890-1930  J.W. Foster i kolce ognia
Firma, protoplasta brytyjskiej marki Reebok, została założona z jednego z najlepszych możliwych powodów: sportowcy chcieli biegać szybciej niż dotychczas. Tak też, w 1890 roku, Joseph William Foster wyprodukował pierwsze znane obuwie sportowe z kolcami. W roku 1895, podjął działalność w produkcji ręcznie robionego obuwia dla najlepszych biegaczy,  dzięki czemu w niedługim czasie raczkująca firma „J.W.Foster & synowie” zdobyła uznanie międzynarodowej klienteli wybitnych sportowców.  Rodzinna firma z dumą prezentowała wykonane obuwie noszone podczas letniej olimpiady w 1924 roku przez sportowców, o których powstał film „Rydwany ognia.

LATA 1950-1980
Gazela nazwana Reebok, rozwój firmy
W 1958 roku dwoje wnuków założyciela założyło konkurencyjną firmę, która została nazwana Reebok. Nazwa pochodzi od afrykańskiej gazeli. W 1979 Paul Fireman, dystrybutor artykułów sportowych, zwrócił uwagę na buty Reeboka podczas międzynarodowych targów branżowych. Wynegocjował licencję na dystrybucję w Ameryce Północnej i jeszcze tego samego roku wprowadził na rynek USA 3 modele obuwia sportowego. Cena 60 dolarów, czyniła buty Reebok najdroższymi na na rynku.

LATA 80-TE XX WIEKU
W roku 1981, wartość sprzedaży marki Reebok przekroczyła 1,5 miliona dolarów, lecz aktorskim posunięciem były plany na rok następny. W roku 1982 Reebok wprowadził na rynek pierwsze sportowe buty zaprojektowane specjalnie dla kobiet, buty powstałe na fali rosnącej popularności aerobiku. Buty otrzymały nazwę Freestyle ™, a wraz z nimi Reebok zgodnie z oczekiwaniami  i pobudzony dotychczasowymi sukcesami wyznaczył trzy główne trendy, które przekształciły przemysł obuwia sportowego: aerobik - ćwiczenia w ruchu, napływ kobiet do sportu i wysiłku fizycznego, oraz akceptację  dobrze zaprojektowanego obuwia codziennego przez osoby dorosłe. Gwałtowny rozwój następuje wówczas, gdy Reebok prezentuje nowe kategorie produktów, czyniąc markę liderem w branży.

W środku gwałtownego wzrostu sprzedaży w 1985 roku, Reebok zrealizował swoją pierwszą ofertę publiczną emitując akcje na giełdzie (symbol giełdowy na NYSE to: RBK). Rok później, Reebok dokonał pierwszego strategicznego przejęcia firmy Rockport. Rockport była pionierem w wykorzystaniu zaawansowanych materiałów i technologii w tradycyjnym obuwiu, a także pierwszą firmą, badającą komfort chodzenia we wszystkich rodzajach stroi i, doraźnie, obuwia. Pod koniec 1980, Reebok rozpoczął agresywną ekspansję na zagraniczne rynki, sprawiając że produkty Reebok są obecnie dostępne w ponad 170 krajach i są sprzedawane poprzez sieć niezależnych i własnych dystrybutorów.

Tworzenie innowacyjnych produktów, które wzbudzają emocje stało się nadrzędnym celem w strategii korporacyjnej począwszy od wypuszczenia na rynek serii Reebok Freestyle. Pod koniec 1980, w szczególnie produktywnym okresie zostaje wdrożona technologia The Pump, która jest wykorzystywana do dziś, wraz z przełomowymi koncepcjami i technologiami tworzonymi na rzecz licznych dyscyplin sportowych i fitness.

LATA 90-TE XX WIEKU
W 1992 roku, Reebok rozpoczął przemianę od firmy kojarzącej się głównie z fitness i ćwiczeniami do równego zaangażowania się w sporcie poprzez stworzenie kilku nowych modeli obuwia i wyrobów odzieżowych dla takich dyscyplin jak futbol, baseball, piłka nożna, lekkoatletyka, i innych sportów. W tym samym roku firma Reebok rozpoczęła współpracę z golfistą Greg’iem Normanem, w rezultacie tworząc Kolekcję Greg Norman.

Pod koniec lat 90 XX wieku, Reebok zaangażował się w promowanie marki poprzez współpracę reklamową z kilkoma selektywnie wybranymi najbardziej utalentowanymi i fascynującymi sportowcami. Od tego czasu firma skoncentrowała się wyłącznie na tych sportowcach, którzy reprezentują najlepsze wyniki w sporcie i fitness.

2000
W 2000 roku Reebok i NFL (National Football League) ogłosili wyłączne partnerstwo. NFL udzieliło długoterminowej wyłącznej licencji, obowiazującej od sezonu w 2002 roku, do wytwarzania i sprzedaży ubrań oraz akcesoriów dla wszystkich 32 drużyn NFL. Licencja swoim zakresem objęła całą produkcję i dystrybucję odzieży i obuwia firmowaną przez NHL.

2001
W 2001 roku Reebok tworzy długoterminowe strategiczne partnerstwo z NBA, w ramach którego Reebok projektuje, produkuje i sprzedaje towar z licencją NBA, WNBA i NBDL (National Basketball Development League), posiada również wyłączne prawo do dostaw i sprzedaży odzieży, obuwia i innych akcesoriów potrzebnych podczas treningów tych lig.  Reebok posiadał także wyłączne prawa, z nielicznymi wyjątkami, do projektowania, wytwarzania, i sprzedaży: nakryć głowy, T-shirt'ów, polarów i innych wyrobów odzieżowych dla wszystkich drużyn NBA. W 2006 roku, Reebok przeniósł prawa NBA do marki Adidas.

2002
W 2002 roku Reebok przedstawił kolekcję Rbk – kolekcję inspirowaną uliczną modą, przeznaczoną dla młodych mężczyzn i kobiet, którzy wymagają i oczekują, że styl ich ubioru odzwierciedli ich postawę życiową. Zainspirowany uliczną modą, marketing Rbk jest istotny również kulturowo. W tym roku Reebok rozpoczął globalną kampanie marketingową, mającą na celu połączenie marki Reebok z milionami nowych konsumentów, poprzez połączenie w jedno sportu, muzyki, technologii i rozrywki. Zaangażowani do niej zostali najbardziej utytułowani wykonawcy muzyki rap. Reebok wpadł na coś czego przemysł jeszcze nie widział, i stał się pionierem w dziedzinie łączenia sportu z innymi dziedzinami życia.

2003
2003 rok był przełomowy dla Rbk. Reebok podjął współpracę z raperem Jay-Z, która zaowocowała zaprojektowaniem i wprowadzaniem do obrotu w kwietniu 2003 roku kolekcji "S. Carter Collection by Rbk". Jay-Z jako pierwszy spoza środowiska sportowców doczekał się kolekcji sygnowanej jego nazwiskiem. Kolekcja ta cieszyła się ogromnym zainteresowaniem na całym świecie. W tym samym roku firma Reebok połączyła swe siły z inną gwiazdą rapu, 50 Cent'em. Rezultatem była równie udana kolekcja "G-Unit Collection by Rbk".

2004
W 2004 roku Reebok stał się największym producentem odzieży i sprzętu do hokeja, obejmując prawa do najbardziej liczących się marek w tym sporcie, jak CCM, Koho i Jofa. Podpisano długoterminową umowę licencyjną z NHL, na mocy której firma służy jako dostawca koszulek do gry dla wszystkich 30 drużyn NHL. Ma również wyłączne prawa do produkcji i dystrybucji zarówno autentycznych jak i replik koszulek z logiem NHL i jej zespołów. Reebok postarał się również o wyłączność z Kanadyjską ligą hokeja.

2005
W 2005 roku Reebok wypuścił nową innowacyjną linie ultra-wytrzymałego sprzętu hokejowego (Rbk Hockey). W przeciągu dwóch lat Rbk Hockey stała się jedną z najbardziej widocznych i pożądanych marek na światowych lodowiskach. W roku 2005 Reebok rozpoczął swoją największą globalną kampanie marketingową i reklamową od prawie dziesięciu lat. „Jestem tym kim jestem”, to kampania reklamowa, która miała zachęcać młodych ludzi do odnalezienia własnego ja poprzez docenienie ich współczesnych bohaterów. Gwiazdy biorące udział w kampanii to między innymi:
-ikony muzyki: Jay-Z, Daddy Yankee i 50 Cent;
-najlepszych sportowców: Allen Iverson, Donovan McNabb, Curt Schilling, Kelly Holmes, Iker Casillas i Yao Ming;
-gwiazdy ekranu: Lucy Liu, John Leguizamo i Christina Ricci;
-deskorolkarz: Stevie Williams.

2006
W styczniu 2006 Adidas-Salomon AG przejęła firmę Reebok, na zawsze zmieniając tym branże odzieży sportowej. Wkrótce po zakończeniu przejęcia, prezes i CEO Reebok Paul Fireman ogłosił, że zwalnia się z tego stanowiska. Jego miejsce zajął Paul Harrington. Dzisiaj, grupa Adidas, która obejmuje Adidas, Reebok, Adidas Golf TaylorMade i marki Rockport jest światowym liderem w branży artykułów sportowych i oferuje szerokie portfolio produktów. Wyroby z Grupy Adidas są dostępne w prawie każdym kraju na świecie. Działalność spółki i jej ponad 80 spółek zależnych jest kierowana z centrali grupy mieszczącej się w Herzogenaurach, Niemcy.

2007
W 2007 Reebok rozpoczął Run Easy, jedną z najbardziej kompleksowych kampanii, jakie zostały uruchomione w historii marki. Celem kampanii było inspirowanie konsumentów na całym świecie do celebrowania własnej osobowości. Przesłaniem kampanii było to, że podczas gdy wiele innych marek mówi o "krwi, pocie i łzach" podczas treningów. Reebok stara się wrócić do korzeni, przypomnieć wszystkim, że sport to radość i zabawa – Run Easy.

Ponadto, spółka Reebok wraz z NHL doprowadziła do przeprojektowania i ujednolicenia strojów NHL, oraz otwarto sklep sprzedaży detalicznej NHL Powerem by Rbk w Nowym Jorku.

W drugiej połowie 2007 roku Reebok przeprowadził kampanię marketingową “W każdym są dwie osoby” w wybranych miejscach na świecie. Globalna kampania marketingowa dotyczyła unikalnego punktu widzenia marki Reebok, jako marki zapewniającej równowagę między sportem a życiem. W kampanii brały udział międzynarodowe gwiazdy sportu, jak Allen Iverson, Yao Ming, MS Dohni i Nicole Vaidisova, oświadczając, że sportowiec to coś więcej niż on sam i jego sport.

2008
Globalna kampania marketingowa Reebok "Your Move" rozpoczęła się w marcu 2008 roku i umocniła kojarzenie Reebok jako marki, która celebruje indywidualność i wspiera tych, którzy decydują się robić rzeczy na swój sposób. Kampania "Your Move" miała na celu zachęcić ludzi do działania we własny sposób, zarówno w sporcie jak i w życiu. Dosłownym odzwierciedleniem tej filozofii, byłą reklama w której, Thierry Henry i Alexander Ovechkin pokazali swoje ruchy i zaprosili konsumentów, aby pokazali swoje.

Latem 2008 roku, Reebok i Lewis Hamilton ogłosili wieloletnie partnerstwo podczas spektakularnego wydarzenia 3-D, które odbyło się w Amsterdamie, Europejskiej siedzibie Reebok. Hamilton opowiedział, jak obuwie i ubrania Reebok pomogły mu w treningu.

2009
W lutym 2009, Reebok rozpoczął „Jukari Fit to Fly”, pierwszą z szeregu inicjatyw, które pojawią się w efekcie podjęcia długoterminowej współpracy z Cirque du Soleil. „Jukari Fit to Fly” sprawia, że fitness ponownie staje się przyjemny i zabawny, poprzez wprowadzenie nowego sposobu poruszania się. Trening został stworzony na specjalnie zaprojektowane urządzenia o nazwie FlySet. Rezultatem jest trening, który daje uczucie latania przy wzmacnianiu i wydłużeniu ciała poprzez trening siły i równowagi.

Również w 2009 roku, Reebok wprowadził obuwie EasyTone. Buty te dają niesamowite możliwości dzięki technologii wymyślonej przez byłego inżyniera NASA.

Zobacz też:

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza