wtorek, 14 lutego 2012

„I love my bitch – I love you nigga” – czyli miłość w rapie.

Dzisiejszy dzień, obfity w kiczowate serduszka, pluszowe misie atakujące z każdej witryny sklepowej a także przesłodzoną, cukierkowo – różową atmosfera, jednych przyprawia o mdłości. U innych, bardziej rozchwianych emocjonalnie, wywołuje intensywne zdenerwowanie. Jest też grupa ludzi pozostająca obojętną, traktuje ona ten dzień na równi z każdym innym. Mamy przecież wiele świąt, „wyjątkowych dni” np. 8 stycznia jest Dniem Sprzątania Biurka czy też 23 lipca – Dniem Włóczykija. Z pewnością są też ludzie podchodzący z euforią do tego święta. Nie chce oceniać żadnej w postaw a przy okazji dnia zakochanych przyjrzeć się tematowi uczuć, miłości w rapie. Zapraszam do przeglądu wybranych utworów.


1. Buka – „Pierwsza miłość”
http://www.youtube.com/watch?v=Q1R1e7h74lc
„Stary, ja nie rozumiem tych kobiet
Na początku jest wspaniale - miłość, kwiatki, pierdolone motylki w brzuchu
A potem zaczyna ci taka wpierdalać helikoptery, choinki i ludzi”
Mało znany ale utalentowany Buka, ironicznie, wyśmiewco przedstawia historie pierwszej miłości. Prześmiewczo obrazuje postać ex panny.

„Kiedyś poznałem laskę, jak jeszcze grałem w basket
Uwierzcie, miała fantazję jaka akcja pacjent, na fakcie
Wpierdalała tyle, że bałem się o komplikacje
Raz w Wigilię wjebała choinkę i chciała dokładkę”

2. Smarki Smark – „Kawałek o miłości”
http://www.youtube.com/watch?v=8z5X7Q_SZ7E
Smarki w otwarty i szczery sposób przedstawia wady oraz cechy charakterystyczne zachowań kobiet. Krytycznie odnosi się do związków. Wulgarnie tłumaczy co jest najważniejsze.

„A wy, a wy, zabiegacie o umizgi
Pozory to podstawa dla was żeby z kimś być
A my, a my, robimy te umizgi,
Bo sorry mała ale nam chodzi o pizdy!”

3. Szybki Szmal – „Nie z tą to z tamtą”
http://www.youtube.com/watch?v=pIJtol74EHI
Raperzy w utworze mówią, że nie wiążą się zbyt emocjonalnie z partnerkami. Proponują nie zamartwianie się po stracie bliskiej kobiety, bo przecież można znaleźć inną.

„Nie z tą to z inną nie z tą to z tamtą
pierdole dylematy z którą być panną
z każdą czy z żadną
z bogatą czy z ładną
z młodą czy starą to wszystko to samo
a ruda to nuda
i chuj się poradzisz
żeby zyskać trzeba czasem coś stracić .”

4. Jimson – „Malorie”
http://www.youtube.com/watch?v=nntogbwCarw
Mroczny, tajemniczy utwór. Można w nim zauważyć nawiązania do idei Baroku. Jest do tego artystyczny. Śmiało można powiedzieć, że to współczesna poezja w formie rapu.

„To jest pył
wszystko jest pyłem
wszystko
Ty, ja, wszystko (…)
tańcz, tańcz w białej sukni
do łez rosy bosych stóp w rytm
Ty, dance macabre marionetek zła
Ty, A i Z, czyli Ty i ja
Ty, K.I.L to ten taniec, patrz
Ty, dodaj L opętanie trwa
Mickey, Mallory rozdają śmierć
my, autostradą 666”

5. Medium – „Spokój ducha”
http://www.youtube.com/watch?v=_jcPik80zAQ
Kolejny artystyczny, poetycki kawałek. Widać tu wyraźnie Romantyzm. Treść jest głęboka i metaforyczna.  

„Wierz mi w słowa, chce je oddać, schowaj,
Treść w emocjach wiersz od Boga, poznaj,
Wielkie serce weź je w ręce, kochaj,
Je za wiedze nie na pokaz, wołam
Proszę przestań, pluć do serca, przestań,
psuć człowieka nie mam tętna, ściskasz,
Je za mocno bije wolno, mdleję, spada, łap je, błagam krwawię”

6. Eldo – „I`m in love”
http://www.youtube.com/watch?v=8NcAixE-gpc&ob=av3e
Leszek jak w większości swoich utworów ambitnie podchodzi do problemu. W sposób estetyczny lirycznie przedstawia swoje uczucia po czym wysuwa też pewne zarzuty w stronę kobiety. Jest otwarty i w elokwentny sposób opisuje swoje uczucia. Cały utwór tworzy przyjemną dla ucha kompozycje.

„Jeśli chcesz wiedzieć coś o mnie to coś Ci zdradzę,
miłość dla mnie to huśtawka która stoi w równowadze,
bo chcę Cię z każdą wadą, nic nie zmienię,
mój narkotyku, mój tlenie,
nie jestem sam kiedy bębny grają, to kłamstwo,
bo potrzebuję Ciebie jesteś moją inspiracją (…)
Ty chodzisz dumna jak paw, lub jesteś zimną suką”

7. Fu – „Ja i Ty”
http://www.youtube.com/watch?v=joAE5m3yV7M
Charakterystyczny, zachrypnięty głos Fu rapujący o miłości jest co najmniej ciekawy… Ukazuje on te uczucie z perspektywy materializmu.

„Przecież wiesz lubię obdarowywać cię prezentami, błyskotkami
A wtedy lubisz się przytulać do mnie
Mówić ciepłe słówka do uszka
Wtedy masz ochotę, idziesz do łóżka (…)
Ej słonko powiem ci słodko
Bądź moją kotką, moją błyskotką, moją grzechotką
Która usypia mnie, ty i ja, to dla ciebie, właśnie tak”

Tekst jest mało ambitny, mógłby być równie dobrze zaśpiewany przez kapelę disco polo. Treść również nie zachwyca, forma zabawna, przedstawienie uczuć jest inne niż w poprzednich prezentowanych utworach, przez co cały utwór jest interesujący.

8. Pelson  i Novika – Ona i on”
http://www.youtube.com/watch?v=GUzfVbbJH9w
Pele w romantyczny sposób przedstawia swoje plany co do uczuć. Jest przy tym wrażliwy, czuły. Nie używa wulgaryzmów, a rapuje poprawnym, uznanym za stosownym językiem. Mówi o miłości szczerze, bez obrażania nikogo. Jest to przykład kolejnej innej postawy wyrażania swoich uczuć w muzyce.

„.Ja i Ty dziś zamieńmy na my,
połączmy nasze drogi i sny,
i chodźmy stad, nawet pod wiatr nawet pod prąd,
odnajdziemy wspólne szczęście,
wspólny kąt.”

9. Wdowa – „Pokusy”
http://www.youtube.com/watch?v=I3vogPNyD20
Kobieta rapująca o uczuciach. W tym utworze nie udaje niedostępnej księżniczki. Mówi otwarcie że jest sama i chce faceta. Jest świadoma swoich potrzeb, odważna, pewna siebie. Utwór kieruje do kobiet.  Cała twórczość tej artystki jest kontrowersyjna. Należy do nielicznej grupy raperek. Jej treści są często oceniane negatywnie.

„Nie pal jana
Jestem sama
Ty możesz to zmienić!
Straciłam tyle czasu
Chodź pogadać ze mną
Póki co
Chce liczyć na Ciebie
Ale wierz mi
Pokusy są”

Przedstawiłam dziewięć różnych utworów. Każdy artysta w inny sposób mówi o swoich uczuciach. Są jednak kierunki które można zauważyć. Raperzy mówią o miłości w różnych kontekstach, jedni przez pryzmat hedonizmu, utożsamiając te uczucie z przyjemnościami fizycznymi, dobrą zabawą,  nie przywiązując dużego przywiązania do jednej osoby, są otwarci na nowe znajomości oraz zmiany partnerek. Inni idealizują te uczucie, uwznioślają je. Przedstawiają je w sposób poetycki, bardzo piękny, wręcz literacki. Jeszcze inni nie wartościują tego w sposób szczególny, pozostają racjonalistami.

To co łączy wszystkie formy przekazu myśli na temat swoich w rapie to szczerość, otwartość, bezpośredniość. Wszystko często połączone wulgarnością i brakiem konwencjonalnego dobrego smaku oraz grzeczności.

Uważam, że ogromną zaletą tej muzyki jest swoboda w możliwości wypowiedzi artysty. Każdy może mówić jak chce, o czym chce.

Motyw miłości w muzyce popularnej jest najczęściej obecny. Dodatkowo łączy się z kiczem. Wszystko stworzone z myślą o zysku ekonomicznym. Dobrze że są różne gatunki muzyki, takie które produkują tandetę jak pop ale też odważne, bezpośrednie jak rap.

Życzę Wam dużo miłości na co dzień, nie tylko przez jeden dzień w roku i nie tylko do jednej osoby. A najwięcej to miłości do rapu i najszczerszej kultury podwórek!
Jedna miłość ode mnie dla Was!

projekt plakatu: Rzepa
autor:  Aneta Jóźwiak
Zobacz też:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz