„Jesteś Bogiem” to oczekiwany od ponad dekady film o legendarnej grupie Paktofonika, która zmieniła oblicze polskiego hip-hopu. Obraz koncentruje się na historii Magika (Marcin Kowalczyk), Rahima (Dawid Ogrodnik) i Fokusa (znany z „Chrztu” Tomasz Schuchardt), którzy za sprawą takich utworów, jak słynny „Jestem Bogiem”, stali się głosem pokolenia młodych Polaków ostatnich kilkunastu lat. Najnowszy film Studia Filmowego Kadr, producentów „Sali samobójców” i nagrodzonego Złotymi Lwami „Rewersu” pokazuje kulisy powstania zespołu i dramatyczne losy zwykłych kumpli z osiedla, których połączyła miłość do muzyki, wolności i niezależności... za wszelką cenę. Film wejdzie do kin już 21 września.
Czekamy!
Paktofonika powstała w 1998 roku, a jej nazwę, oznaczającą „pakt zawiązany przy brzmieniu głośnika”, wymyślili Magik i Rahim. Trzy wydawnictwa zespołu: „Kinematografia”, mini album „Jestem Bogiem” oraz „Archiwum kinematografii” sprzedały się w gigantycznych nakładach. Wkrótce po premierze „Kinematografii” fanami Paktofoniki wstrząsnęła wiadomość o samobójczej śmierci Magika.
Jak wspomina swojego przyjaciela Rahim: „Magik należał do osób, które bardzo dużo myślą o życiu. Nałożyła się na to sprawa dotycząca jego powołań przez Wojskową Komisję Uzupełnień. Miał już wtedy żonę i dziecko, a ponadto był to okres, gdy wreszcie chcieliśmy nagrać krążek. I Magik zaczął tak kombinować, że sobie zszargał psychikę.” Joanna Wojdas, recenzując biografię członków.
Paktofoniki autorstwa Macieja Pisuka, tak tłumaczy decyzję Magika: „Artysta, pomimo niewątpliwego talentu, uznania słuchaczy i pierwszych jaskółek sukcesu, nie wytrzymał serii niepowodzeń, z którym często musi się zmierzyć wkraczający na rynek, nie skory do koniunkturalnych ustępstw artysta. Nie zorientowany w jego regułach, zwodzony przez wydawców, pozostawał bez grosza przy duszy. Nie miał za co kupić dziecku gwiazdkowego prezentu. Te niepowodzenia, niemożność ułożenia relacji z bliskimi oraz skryty charakter doprowadziły do depresji, a następnie samobójczej śmierci”. Za najmocniejszy komentarz nigdy nie wytłumaczonego kroku Piotra Łuszcza może posłużyć fragment „Priorytetów”, w którym sam Magik rymuje „Nie mam też ochoty na zabawy w żołnierzyka. Zegar tak tyka, a czas umyka".
Reżyser Leszek Dawid, nagradzany na dziesiątkach zagranicznych festiwali twórca dokumentu „Bar na Victorii”, ujawnia, że film „Jesteś Bogiem” przyjmuje perspektywę Rahima i Fokusa. W ten sposób twórca pozwala widzom na stopniowe zgłębianie tajemnicy jednej z największych osobowości polskiej muzyki ostatniego dwudziestolecia: „To z ich punktu widzenia go obserwujemy, za nim podążamy. Stopniowo ta perspektywa się zmienia i kiedy wydaje nam się, że już z nim jesteśmy, że nareszcie go dogoniliśmy – Magik skacze” [PAP, przytoczone za newsweek.pl].
O wyjątkowości Paktofoniki , a zwłaszcza podejścia jej członków do oszałamiającego sukcesu najlepiej świadczy, zawarta w wywiadzie z Piotrem Mareckim (Gazeta Wyborcza, 13.12.2008) wypowiedź scenarzysty, Macieja Pisuka, który na potrzeby filmu zaadaptował własną, wydaną w 2008 roku książkę „Paktofonika. Przewodnik Krytyki Politycznej”: „Trójka chłopaków z technikum gdzieś z Bogucic i Mikołowa praktycznie bez jakichkolwiek kontaktów i wsparcia nagrywa w pokoju w bloku na najprostszym sprzęcie genialną płytę, która staje się głosem pokolenia. Sprzedaje się w nakładzie setek tysięcy egzemplarzy, ale tak się jakoś dzieje, ze chłopców zupełnie omija sukces finansowy… Niesamowite, że to oni, chłopcy z PFK, mieli jako pierwsi w pełni korzystać z dobrodziejstw demokracji i wolnej konkurencji. To pokolenie testu, więc ich sukces lub porażka nabierają znaczenia symbolicznego, stają się sukcesem lub porażką współczesnej Polski”.
Widzowie „Jesteś Bogiem” będą mieli niepowtarzalną okazję obejrzeć na ekranie fragmenty pożegnalnego koncertu zespołu w katowickim Spodku, a także archiwalne materiały z przyznania członkom Paktofoniki Fryderyka za najlepszy album hiphopowy 2001 roku za płytę „Archiwum kinematografii”, nagrody, którą Rahim i Fokus potraktowali zresztą z lekceważeniem.
Recenzja „Kinematografii” „Słowa zostały użyte jako tworzywo. Liczy się nie tylko treść, ale dźwięczność i melodyjność wypowiedzi. Płyta jest lekko ironiczną, osobistą refleksją spostrzegawczych i wrażliwych ludzi nad światem widzianym w szerszej perspektywie niż optyka podwórkowej ławki.” Igor Pudło, Machina.
Relacja z publicznego czytania scenariusza „Jesteś Bogiem” w Teatrze Studio w Warszawie „To nie jest kolejna wzruszająca bajka o dobrych wykluczonych, ale radykalna opowieść o świecie, ten, kto nie walczy, idzie na dno. Oparta na faktach, szczegółowo zdokumentowana, doskonale skonstruowana, wydobywa sprzeczności hip-hopu. Z jednej strony buntownicze teksty przeciwko systemowi, z drugiej marzenie o karierze, pieniądzach, furach i komórach. To wszystko na tle Śląska lat 90., gdzie tradycyjny model życia opartego na etosie pracy i religii rozpada się w proch pod ciśnieniem bezwzględnej ekonomii. Gdzie rzeczywistość wykoleja się, a razem z nią wypadają z torów ludzie”. Roman Pawłowski, Gazeta Wyborcza.
Recenzja książki: Maciej Pisuk, „Paktofonika. Przewodnik Krytyki Politycznej" pt. „Człowiek z marmuru", „Człowiek z żelaza", „Paktofonika"? „Scenariusz ze wszech miar wart nakręcenia: opowiada o legendarnym zespole, z którego muzyką utożsamia się wielu współczesnych dwudziesto- i trzydziestolatków, losy jego członków, szczególnie zmarłego samobójczą śmiercią Magika, są symboliczne dla wkraczającego w dorosłość na przełomie wieków, w warunkach dzikiego wolnego rynku, pokolenia równolatków Solidarności. To - jak chce autor - „pokolenie testu" na własnej skórze odczuło skutki konfrontacji wybujałych, zaczerpniętych z mediów marzeń o sukcesie z twardą rzeczywistością”. Joanna Wojdas, Polityka
Zapraszamy na fanpage filmu:
https://www.facebook.com/jestesbogiem
https://www.facebook.com/jestesbogiem
a bathing ape
OdpowiedzUsuńoff white hoodie
cheap jordans
kd shoes
nike sb dunk high
golden goose
bathing ape
off white jordan 1
outlet
curry shoes